Tyvärr har dagen kommit, sommaren är nu över och företagen är nu avslutade. Det har varit himla roligt att få följa 30 duktiga ungdomar under sommaren, alla har hanterat problem på olika sätt och alla har nått framgång på olika sätt och vis. Det har varit riktigt roligt för mig att ha fått följa och delta i den här resan som ni entreprenörer har gjort och det känns trist att sommaren är slut nu.
Alla har varit superduktiga på så sitt eget sätt och jag vill nu därför tacka alla underbara sommarlovsentreprenörer 2011 för en jätterolig sommar! Jag önskar er allihopa lycka till med era framtida val samt företag och kom ihåg att tro på er själva!
Den här bloggen kommer inte att uppdateras så mycket mer, men däremot kommer det ibland att uppdateras med några filmer från sommaren, så kika in lite då och då! För er som är intresserade av att vara sommarlovsentreprenör; håll utkik på sundsvalls kommun's hemsida inför sommaren 2012!
I år fick de 30 sommarlovsentreprenörerna välja ETT företag som "årets sommarlovsentreprenör", efter röstningen blev det klart att det var.....
.... CALLE som blev årets sommarlovsentreprenör, stort grattis!
Han tillsammans med Johanna&Frida, Maja, Shahida och Evelina kommer att få äran att delta på Sundsvalls Business Awards där de kommer representera sommarlovsentreprenörerna 2011.
Alla har kämpat på och varit riktigt suveräna med sina företag så egentligen förtjänar alla en plats på galan, men tyvärr fanns det bara 6 platser och de gick till dem med flest röster.
Avslutningen var som sagt idag och den bestod av mycket reflektion och uppvisning av resultaten, lunchen spenderades på stadshuset och tillslut avslutades dagen med tårta - då även årets sommarlovsentreprenör korades.
Idag var det som sagt "kick out" - den avslutande dagen för alla sommar-företag, nu har jag fått höra hur det gått för alla och tänkte berätta för er läsare också.
Sockerflickorna (Olivia Persson och Fanny Löfqvist) började sommaren och var mycket förväntansfulla att de skulle sälja en hel del kakor. Men då det gick trögt fick flickorna dålig motivation och hade svårt att börja igen, men efter en liten kick av sina föräldrar var de igång igen. Denna gång hade de en ny försäljningsmetod som visade sig ge resultat då de sålde väldigt många kakor under de två tillfällen de var ut, flickorna tog ett gemensamt beslut att de skulle "sluta på topp" och därför avslutades företaget några veckor tidigare.

Bunker Studio (Carl- Adam Lundberg) som spelade in billiga och bra demos åt sina kunder startade även han sommaren med förhoppningar. Efter att ha fått låna en hel del musikutrustning från en granne var motivationen på topp! Med en gratis lokal och lånad utrustning var det bara marknadsföring som gällde, för tillfället har Bunker Studio några kunder inbokade och Calle berättar själv att: "detta är ett långsiktigt projekt" och han är inte oroad över att han inte haft så många kunder utan de kommer med tiden.
Mittfoto (Emelie Böhlen) har arbetat hårt med sin marknadsföring i hopp om att få kunder som vill bli fotade, men i sommar har det varit svårt och hon har inte fått många kunder. Men hon har växt mycket som person och kämpar ändå på, detta kan också ses som ett långsiktigt projekt eftersom Emelie vill bli fotograf i framtiden - så detta är bara ett steg i rätt riktning.
Teaching Tales - Frida Rindestad och Johanna Söderberg har arbetat länge och hårt på en barnbok (för synskadade barn med en miljöinriktning). Efter att ha skrivit och tecknat allt material till boken har de fått utnyttja alla sina kontakter för att få all hjälp de kan få. Nu ska de besöka olika tryckerier för att få förslag på hur boken kan utformas, tillslut kommer de bestämma sig och då trycks boken i flera exemplar och är redo att säljas. Detta är ett långsiktigt projekt för flickorna som bestämt sig för att fortsätta med företaget som ett UF-företag senare.

Richard Wallström har bytt affärsidé flera gånger under sommarens gång. Första planen var tillsammans med tre andra att utföra vattengympa på ett bad, men då gruppen inte fick utföra gympan tog de en paus. Gruppen bröts upp och Richard hade "pajkastning" som en affärsidé under gatufesten, efter gatufesten blev gruppen ihopsatt igen och affärsidén var då att plocka bär och sälja dem. Efter att ha sålt lite tillsammans bestämde sig Richard för att gå en egen väg. Richards bästa tips till blivande entreprenörer är; "det behöver inte vara något krångligt, gör det enkelt".
Evelina Ytterbom har arbetat som fotograf under sommaren och har använt sin hemsida och visitkort som marknadsföringen för företaget. Evelina har använt utemiljön främst för sina fotograferingar och har inte haft jättemånga kunder ännu. Men detta är även för Evelina ett långsiktigt projekt eftersom hon i framtiden vill bli fotograf vill hon nu börja etablera sig och synas.
Isabelle Ferm & Angelica Lundberg har bytt affärsidé under sommaren pga. liten efterfrågan. Första företaget skulle vara ett slags sommarkollo för barn, men eftersom det inte fanns någon efterfrågan bytte de till "ansiktsmålning". De har jobbat på förskolor/dagis och andra platser där de har gjort ansiktsmålningar. Under helgen kommer flickorna finnas på Selångermarknaden och göra ansiktsmålningar, så sväng förbi!
Smultronblomman (Maja Eckeskog) har under sommaren arbetat som massör och har marknadsfört sig genom flyers och visitkort, hon har haft några kunder och de har alla varit nöjda. Maja är ändå glad fast hon inte haft så många kunder, för hon ville utvecklas som person istället för att tjäna en massa pengar. Hon har vuxit enormt genom att ha utmanat sina rädslor och verkligen satsat.
Linn Wiklund och Mandeep Kaur tänkte först köra vattengympa men bytte sen till att sälja bröd för att sen byta till att sälja bär. De har bytt affärsidé några gånger men det viktigaste de lärt sig är att inte ge upp trots motgångarna.
Albumera (Lisa Brink & Hanna Nordenö) har gjort album under sommaren åt sina kunder, de vill fortsätta utveckla produkten för att göra den ännu bättre och möjligtvis fortsätta med företaget. De har sålt några album, men det har varit svårt för flickorna att få kunder - men de har ändå kämpat på bra.
Örtkurer (Shahida Castaneda) - har tillverkat egna örtkurer där hon utgått från olika recept, efter att ha fått många motgångar har hon ändå kämpat på och tillverkat sina kurer. Nu är de klara för att säljas och det finns allt möjligt; salvor, krämer, olja eller sprayer. Shahida tycker själv att hon inte gjort en så bra planering men att hon ändå är glad över vad hon åstadkommit. Genom att ha utmanat sig själv konstant under vägens gång har hon även lärt sig mycket om sig själv.
Hilda Fromm T-shirt tryck har tryckt t-shirt's under sommarens gång åt sina kunder, hon har sökt sponsorer och fått prata med en hel del nya människor. Hon har använt en hemsida som sin marknadsföring och hon har lärt sig mycket om sig själv som person.
Emma Wiström har spelat saxofon under hela sommaren och då har hon ringt runt till olika kyrkor och bokat in spelningar. Det som hon lärt sig mest är att våga prata med andra och att inte skämmas över sig själv. Några kunder under sommaren har hon inte haft men hon har en hel del inbokat nu till hösten. Emma kommer fortsätta med företaget nu efter sommaren.
Zakkes (Elias Paulsson) har gjort smycken under sommaren och sålt dem via en hemsida. Han har tagit hjälp av sin pappa och släkt, han har fått gratis material och har därför inte haft så många kostnader. Under sommaren har han sålt några smycken och är nöjd med det han åstadkommit.
Elina Rådsäter har under sommaren tillverkat egna ljuslyktor och sålt dem på stan och andra platser. Hon har gjort stora och små lyktor och har märkt att de stora säljer bäst. Sitt bästa tips är att "tro på sig själv och våga".
Sammanfattningsvis kan man väl säga att även fast många av entreprenörerna inte tjänat "mycket pengar" så har de vunnit mycket annat, t.ex. övervunnit rädslor, funnit nya egenskaper/tillgångar och i slutändan så är det värt mer eftersom man växer som person.
Nu är sommarlovsentreprenörerna i "slut-fasen" och alla kämpar på, för vissa strömmar kunderna in och för andra har det tagit stopp. Hur som helst har alla kämpat på och detta är nu den sista veckan som företagen är igång. Vissa kommer befinna sig på Selångersmarknaden den 19 -21 Augusti där de kommer sälja sina tjänster/varor, så håll utkik!
Resultaten hos alla företag ser olika ut, vissa har tjänat mycket pengar och andra mindre, men alla entreprenörer har lärt sig mycket under sommarens gång.
Det ska bli spännande att få träffa alla entreprenörerer och se vad de har att säga under "kick outen", den 18 Augusti. Då dessutom "årets sommarlovsentreprenör 2011" kommer att koras.

Calle Lundberg och Axel Alfredsson.





I fredags fick jag träffa Calle Lundberg, en av årets sommarlovsentreprenörer och hans kollega Axel. De berättade båda om sitt företag Bunker Studio. Calle driver Bunker Studio tillsammans med Axel Alfredsson och Andreas Mylonopoulos.
Idén har funnits länge men företaget är fortfarande i start fasen, lokalen var redan fixad - det var bara rekvisitan som killarna väntade på.
- Nu har vi allt vi behöver, man kan ju inte köra med halv rekvisita, Förklarar Axel.
Både Calle och Axel har ett stort intresse för musik, Calle spelar själv i ett eget band, Square Inch. Valet att spela in musik var ganska självklart för killarna. De vill hjälpa lokala band och vara det billigaste alternativet för demoband.
- Vi vill vara billigast och låta bäst, det är väl inte realistiskt men det är målet, berättar Calle.
Som sedan fortsätter.
- Det finns mycket konkurrens men inte i vår prisklass..
Även fast killarna kommer att ha lite enklare utrustning än de andra studiorna som finns kommer det ändå att bli schysta demos. Så ni där ute som vill spela in, kontakta dessa grabbar!

"Fanny"

"Olivia"

"Bakning på gång"

"Formning"
'

Hur har det egentligen gått för sockerflickorna?
De var igång under gatufesten och sålde en hel del kakor, men de tog en liten paus i efterhand. Men nu har de varit igång igen. De har bakat som bara den och gått runt på bredsands camping samt besökt berga. I helhet har de fått in ca 2000 kronor, vilket inte alls är illa. Olivia och Fanny hoppas kunna sälja mer och tjäna några riktigt stora slantar och de har därför satt i hög växeln och är nu på G.
Här ovan får ni se några bilder då jag fick träffa sockerflickorna och se dem i "action".
Det är nu den 1 Augusti och sommarlovsentreprenörerna har varit igång med sina företag sen den 24 Juni, veckorna har flygit förbi och nästan alla entreprenörer önskar att de hade mer tid.
Sockerflickorna har jobbat riktigt hårt och har alldeles nyligen sålt nästan alla deras kakor, vilket betyder att de haft många kunder. Många andra företag har haft kunder, bland annat Albumera och Smultronblomman. Men vissa företag har det fortfarande svårt med kunder, vilket betyder att de flesta måste göra mer marknadsföring för tillfället. Förhoppningsvis kommer fler kunder att strömma in för sommar-företagen.